„Valahnyszor hallod, hogy hrmat t az ra, merlj el teljesen irgalmassgomban, dicstsd s magasztald; hvd le az egsz vilgra hatalmt, fleg a szegny bnskre, mert az irgalom ebben az rban nylt meg teljesen a lelkek szmra” (1572)
Hírek : „A valls mindig a bke eszkze, Isten tagadsa erszakhoz vezet”
„A valls mindig a bke eszkze, Isten tagadsa erszakhoz vezet”
Fausztinum 2011.10.27. 16:33
XVI. Benedek ppa oktber 27-n, cstrtkn dlben mondta el beszdt Assisiben az Angyalos Szz Mria bazilikban, a klnbz vallsi vezetk felszlalsait kveten.
Emlkeztetett r: 25 v telt el azta, hogy Boldog II. Jnos Pl ppa els alkalommal sszehvta Assisibe a vilgvallsok kpviselit, hogy imdkozzanak a bkrt. Mi trtnt azta? – tette fel a krdst a Szentatya. Negyed vszzaddal ezeltt a vilg bkjt az egymssal szemben ll kt tmb fenyegette. Ennek a megosztottsgnak jl lthat jele volt a Berlini Fal, amely a vrost tszelve meghzta a kt vilg kztti hatrt. 1989-ben, hrom vvel Assisi utn a Fal vronts nlkl sszeomlott. A mgtte felhalmozott hatalmas fegyvertr vratlanul elvesztette jelentsgt, mr nem keltett flelmet. A npek szabadsgvgya ersebb volt az erszak fegyvertrnl.
Hogy milyen okok idztk el a vltozst, olyan sszetett krds, amelyre nem lehet egyszer vlaszt tallni. A gazdasgi s politikai tnyezk mellett a szban forg esemny egyik mlyen gykerez oka azonban spiritulis jelleg: az anyagi hatalom mgtt nem volt semmifle szellemi meggyzds. A szabadsg utni vgy vgl ersebbnek bizonyult az erszaktl val flelemnl. Hlsak vagyunk a szabadsgnak ezrt a gyzelmrt, amely mindenekeltt a bke gyzelme volt. Hozz kell tennnk, hogy ebben az sszefggsben nem pusztn, s taln nem is elsdlegesen a vallsszabadsgrl volt sz, de arrl is. Ezrt mindezt valamilyen mdon sszekapcsolhatjuk a bkeimkkal – mondta beszdben XVI. Benedek.
Sajnos nem llapthatjuk azt, hogy az elmlt 25 vet a szabadsg s a bke jellemezte. Br nem fenyeget vilghbor veszlye, a vilg tele van viszlyokkal. Nem pusztn arrl van sz, hogy itt s ott ismtelten hborkat vvnak, hanem arrl, hogy az erszak, mint olyan, szntelenl jelen van s befolysolja vilgunkat. A szabadsg egyike nagy javainknak. Ugyanakkor nem kevesek helytelenl az erszakra val szabadsgknt is rtelmezik. Az ellenttek j s flelmetes formi jelentkeznek, s ez mindannyiunktl a bkrt val kzdelem j elktelezettsgt ignyli.
A ppa ezutn az erszak s az ellenttek j arculatait vzolta fel. Az erszak j forminak kt klnbz tpust jellte meg, amelyek motivcii homlokegyenest ellenttben llnak egymssal. Mindenekeltt jelen van a terrorizmus, amely jl clzott tmadsaival elpuszttja az ellensg fontos stratgiai pontjait, nem trdve az rtatlan emberekkel, akiket kegyetlenl meglnek vagy megsebestenek a mernylet sorn. A felelsek szemben az ellensg megkrostsnak nagy gye igazolja a kegyetlensg minden formjt. Figyelmen kvl hagyjk mindazt, amit a nemzetkzi jog ltalnosan elismer. ppen a tmadsok vallsi jellegt hasznljk fel a szrny kegyetlensgek igazolsra, abban a hiszemben, hogy flretehetik a jogszablyokat az lltlagos „j” elnyerse rdekben. A valls ebben az esetben nem a bkt szolglja, hanem az erszakot igazolja – hangslyozta a Szentatya.
A vallskritika, a felvilgosodstl kezdve ismtelten azt lltotta, hogy a valls az erszak oka s ezzel ellensgeskedst sztott ellenk. A valls az erszak oka ott is, ahol az erszakot egy valls vdelmezi alkalmazzk msok ellen. Az Assisiben 1986-ban sszegylt vallsi kpviselk leszgeztk - s mi most erteljesen s nagy elhatrozottsggal megismteljk: nem ez a valls valdi termszete – hangslyozta Benedek ppa. ppen ellenkezleg: a valls kiforgatsa s hozzjrul elpuszttshoz. Ezzel szemben felteszik a krdst: ltezik-e valban a vallsok kzs termszete, amely rvnyes mindegyik valls szmra? Mi a valls valdi termszete? Ezekre a krdsekre vlaszt kell keresnnk, ha valban hiteles mdon szembe kvnunk szllni azzal, hogy vallsi okokra hivatkozva hasznljk az erszak eszkzt. Ez a vallskzi prbeszd egyik alapvet feladata, amelyet ez a tallkoz ismtelten alhz – mondta a ppa, majd gy folytatta:
„Mint keresztny, szeretnm elmondani: igen, a trtnelemben a keresztny hit nevben is folyamodtak az erszak eszkzhez. Ezt nagy szgyenrzssel ismerjk el. De teljes mrtkben vilgos, hogy ez a keresztny hittel val visszals volt, nyilvnval ellenttben annak valdi termszetvel. Mi, keresztnyek hisznk Istenben, aki minden ember Teremtje s Atyja, s aki rvn minden ember egyms testvre, egyetlen csaldot alkotva. Krisztus keresztje szmunkra Isten jele, aki az erszak helybe a testvreinkkel val szenvedst s az irntuk val szeretetet helyezi. Szmunkra a „szeretet s a bke Istene” (2Kor 13,11).
Mindenkinek feladata, aki brmilyen mdon felels a keresztny hitrt, hogy szntelenl megtiszttsa a keresztnyek vallst kiindulva bels kzpontjbl, hogy az emberi gyengesgek ellenre valban Isten bkjnek eszkzv vljon a vilgban”.
A ppa ezutn az erszak msik tpust vzolta fel, ami Isten hinynak, tagadsnak s az embersg ebbl szrmaz elvesztsnek a kvetkezmnye.
A valls ellensgei az emberi trtnelemben jelenlv erszak elsdleges forrst ltjk a vallsban, ezrt annak felszmolst akarjk. De az Istenre mondott „nem” mrhetetlen kegyetlensget s erszakot okozott, amely csak azrt volt lehetsges, mert az ember nem ismert el semmifle felsbbrend brt, nmagt vve mrtkl. A koncentrcis tborok szrnysgei vilgosan megmutatjk, milyen kvetkezmnyekkel jr Isten hinya.
A ppa most nem kvnta rszletezni az llam ltal elrt ateizmusokat, hanem inkbb az ember hanyatlsrl szlt, amelynek kvetkeztben csndben, teht mg veszlyesebben alakul t a spiritulis lgkr. A Mammon-imdat, a birtokls s a hatalom imdata ellenvallsknt jelentkezik, amelyben csak a szemlyes elny szmt. A boldogsg utni vgy pldul fktelen s embertelen svrgss fajul, amely a klnfle kbtszerek uralmban nyilvnul meg. A „nagyok” meggazdagodnak belle, sokakat pedig elcsbt, s testi-lelki romlsba dnt. Az erszak szinte normliss vlik s azzal a veszllyel fenyeget, hogy a vilg egyes rszein elpuszttja a fiatalokat. Ez az erszak elpuszttja a bkt, a bke hinyban pedig az ember nmagt puszttja el.
Isten hinya az ember s a humanizmus hanyatlshoz vezet.
De hol van Isten? Ismerjk-e t s ismt megmutathatjuk-e t az emberisgnek, hogy Istenre alapozza a valdi bkt? – hangzottak a ppa krdsei.
A Szentatya rviden sszefoglalta eddigi elmlkedst: van a vallsnak egy olyan felfogsa s olyan hasznlata, amely szerint a valls erszak forrsv vlik, mikzben az ember Istenre val, helyesen meglt irnyultsga a bke ereje. Ebben az sszefggsben szksg van a vallsok kztti prbeszdre, a vallsok megtiszttsra. Isten tagadsa tnkreteszi az embert s erszakhoz vezet.
A valls s a vallsellenessg valsga mellett terjedben van az agnoszticizmus, egy msik alapvet emberi irnyultsg: olyan szemlyekrl van sz, akinek nem adatott meg a hit ajndka, de akik keresik az igazsgot, keresik Istent. Ezek a szemlyek nem azt lltjk, hogy nincs Isten, hanem szenvednek hinytl. Az igazsg s a bke zarndokai k.
A harcos ateistkat megfosztjk attl a hamis bizonyossguktl, miszerint nincs Isten. Arra szltjk fel ket, hogy inkbb lpjenek a keresk kz, akik nem vesztik el az igazsg ltezsbe vetett remnyt.
A vallsos emberekhez is szlnak, hogy ne tekintsk Istent sajt tulajdonuknak, amely felhatalmazza ket arra, hogy msokkal szemben erszakot alkalmazzanak. Ezek a szemlyek az igazsgot, az igaz Istent keresik, akinek kpmsa a vallsokban gyakran rejtve marad a nem megfelel vallsgyakorlat kvetkeztben. Ha az agnosztikusok nem talljk meg Istent, ez a hvktl is fgg, akik Isten kpmst lekicsinytik vagy eltorztjk. A keresk bels kzdelme felhvs a hvk szmra, hogy tiszttsk meg hitket, hogy Isten, a valdi Isten mindenki szmra hozzfrhet legyen.
A ppa ezrt hvta meg ezt a harmadik csoportot is Assisibe, amely nem pusztn a vallsi intzmnyek kpviselit gyjti egybe a mostani tallkozn. A jelenlvk kzsen haladnak az igazsg fel, hatrozottan elktelezik magukat az emberi mltsg rdekben s kzsen magukv teszik a bke gyt minden jogtipr erszakkal szemben.
A ppa vgl arrl biztostotta hallgatsgt, hogy a katolikus egyhz nem mond le az erszak elleni kzdelemrl, a vilgbkrt val elktelezettsgrl. Beszdt a tallkoz mottjval zrta: „mindnyjunkat az a kzs vgy vezrel, hogy „az igazsg zarndokai, a bke zarndokai” legynk.